Traditionella företag och MLM företag

Det traditionella företaget anställer en säljchef, eller flera säljchefer. De i sin tur bygger upp sitt säljteam genom att anställa säljare. Alla dessa säljare, inkl säljchefen, är anställda av företaget på månadsbasis. Vissa med fast månadslön och möjligen en bonus, en del med låg månadslön och högre provision baserat på hur MYCKET omsättning säjaren har skapat.

Den stora skillnaden här är att det traditionella företaget inte går på djupet utan endast jobbar på bredden vad gäller säljkåren. Det finns endast en säljchef/teamleader med X-antal säljare under sig. Dessa säljare kan i sin tur INTE anställa fler säljare under sig för att skapa ett djup och “egen omsättning” på sina säljare.
Denna typ av försäljning är ALLTID aktivitetsstyrd. Ju mer aktivitet säljchefen kan skapa, ju högre omsättning skapas i företaget. För att kunna öka omsättningen anställs fler säljare/säljchefer.


 

Ett MLM företag startar genom att rekrytera en person som skaffar sig egna kunder och rekryterar nya representanter (säljare). Så långt, allt väl. Denna person har nu blivit säljchef precis som inom vilket traditionellt företag som helst. Den stora skillnaden börjar nu. Dessa representanter (säljare) får även de samma möjlighet att bli säljchef och utbildas av “sin säljchef” att göra samma sak som han eller hon. Därför finns det ingen begränsning i hur många säljare, eller säljchefer, det kan finnas inom MLM företaget. Detta är en stor fördel för företaget som kan växa otroligt snabbt genom den snabba tillväxten på utbildade säljare och säljchefer. Denna process är även till fördel för säljaren där inte inkomsten endast är begränsad till vad de själva kan sälja. De kan även få provision p g a att de utbildat nya säljare/säljchefer.

En representant kan på detta sätt skapa omsättning på djupet och sedan duplicera detta förfarande på bredden och på det sättet även duplicera sin inkomst. Det finns “inga begränsningar” i tillväxt för en representant inom ett MLM företag.

Alla företag, MLM eller ett traditionellt företag, har en sak gemensamt. De säljer en tjänst eller produkt som förhoppningsvis ska förenkla livet för deras kunder. När ett företag har en sådan tjänst eller produkt så behöver de se till att kunderna får tillgång till dessa tjänster och produkter. Detta sker genom distribution. Det innebär att de måste få ut sina tjänster eller produkter till kunden, på ett eller annat sätt. Hur man sedan distribuerar tjänster eller produkter sker på ett par olika sätt. Det sker i din lokala butik, via direktreklam, via telefonförsäljning, via internet eller via Multi Level Marketing= MLM

 

MLM, eller nätverksmarknadsföring, nätverksförsäljning, network marketing eller multi level marketing som det också kallas. När man hör orden Multi Level Marketing (fler nivås marknadsföring) så får man en bild av hur det fungerar. Dvs, en representant (distributör, oberoende företagare etc.) skaffar sina kunder själv och rekryterar andra representanter och utbildar dem i att göra samma sak som de själva gör.

Detta sätt att marknadsföra sina produkter, i flera nivåer, strävar både MLM företag och icke MLM företag efter. Hur ofta ser man inte traditionellt uppbyggda företag annonsera om att ta med en vän och ät hos oss så betalar ni endast för en måltid, referera denna tidningsprenumeration till ett par av dina vänner så får du denna gåva,visa reklam på din egna hemsida sk affilate så får du betalt per klick och även procent för ev köp. Det sker överallt inom den traditionella företagsvärlden. Den skulle gå under annars om de inte hade kunder som personligen rekomenderade deras service till sina vänner och bekanta, som i sin tur rekomenderar dessa tjänster/varor vidare. Vad de gör är att de talar om för sina existerande kunder att de kan göra reklam för dem och bli belönade för det jobbet.

MLM företaget gör precis samma sak. Tala om för dina vänner om våra produkter om du är nöjd med dem. Gör du det blir du belönad.


Folk frågar ofta varandra var de köpt sina skor,tröja,byxor, har någon gått ner i vikt så frågar vänner och bekanta hur personen i fråga gjort för att lyckas med det eller vart de brukar klippa sig m.m. Det sker massor med rekommenderingar varje dag och tips om olika saker som de gillar. =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0